Pendahuluan
Manusia mempunyai
keupayaan untuk mengingat yang agak terbatas.
Tidak semua perkara yang memasuki ingatan kita
kekal dalam ingatan. Akan tetapi, manusia boleh
meningkatkan kema-hiran mereka untuk mengingat
melalui latihan dan cara yang sistematik.
Berikut disenaraikan cara dan strategi cara dan
strategi yang boleh dicuba untuk meningkatkan
daya ingatan.
|
Minat terhadap
apa yang dipelajari
Ini adalah syarat
yang pertama. Kita tidak boleh memaksa otak
untuk mengingat sesuatu yang tidak diminati.
Proses mengingat akan lebih licin jika anda
memang meminati apa-apa yang yelah dipelajari.
|
Belajar dengan
tujuan untuk mengingat
Belajar dengan
tujuan mengingat lebih baik daripada belajar
sekadar untuk faham. Oleh itu, apabila anda
belajar, dari awal-awal lagi anda sudah
bersedia untuk mengingati apa yang dipelajari.
Dengan ini, anda akan mengingat secara spontan.
Sebaik sahaja sesuatu maklumat diterima oleh deria
anda dan kemudian disalurkan ke otak, secara
automatik anda akan dapat mengingati kerana
tujuan dan matlamat anda begitu jelas.
|
Berikan tumpuan
sepenuhnya semasa belajar
Sama ada anda
sedang mendengar guru mengajar atau anda sedang
membaca, tumpuan yang tidak berbelah bahagi
adalah amat penting. Daya ingatan berkait rapat
dengan daya tumpuan. Semakin banyak tumpuan
diberikan, semakin kuat daya ingatan anda.
Ingatan mesti disengajakan dengan cara memberi
tumpuan sepenuhnya kepada apa yang diajar atau
disampaikan oleh guru.
|
Fahami dahulu
sebelum mengingat
Anda perlu faham
maklumat atau fakta yang akan diingati untuk
memudahkan maklumat tersebut disimpan dalam
ingatan.
|
Mengingati fakta
dalam satu rangkaian
Biasanya adalah
lebih mudah untuk mengingat sesuatu fakta,
maklumat atau perkara jika dinyatakan dalam
satu rumpun dan berkait rapat antara satu sama
lain. Ingatan menjadi lebih mudah jika
satu-satu fakta itu dapat dikaitkan dengan satu
fakta yang lain.
|
Latih tubi dan
ulang berkali-kali
Ingatan anda
menjadi kukuh jika maklumat yang ingin diingati
selalu diulang-ulang. Latih tubi dan ulangan
akan mempercepatkan lagi proses ingatan.
|
Menilai kembali
apa yang dipelajari
Anda perlu menguji
kembali ingatan dan kefahaman anda terhadap
maklumat yang dipelajari. Cara yang berkesan
ialah dengan menggunakan kaedah perbandingan dan
perbezaan. Anda perlu membezakan maklumat yang
betul dengan yang salah. Anda boleh menggunakan
soalan-soalan seperti soalan objektif untuk
menguji ketajaman ingatan anda.
|
Mengguna dan
mencuba apa yang dipelajari
Anda akan lebih
mudah mengingat pelajaran sekiranya anda sendiri
mengamalkan apa yang dipelajari. Oleh itu,
anda perlulah :
- Hubungkan
pelajaran dengan perkara yang sudah diketahui.
Contohnya,
mengingatkan nombor telefon yang diberi dengan mengaitkan
dengan fakta
yang diketahui.
Nombor telefon
: 5776242
Boleh dipecahkan kepada
57-76-242
Boleh diingat sebagai
:
- Tahun
kemerdekaan Malaysia (57)
- Umur nenek (76)
- Nombor rumah (242)
-
Susun huruf-huruf tajuk sehingga dapat dijadikan
perkataan atau bunyi yang
senang dikenali. Atau ambil dua huruf awal setiap
perkataan dan
mengingatkan fakta.
-
Kaedah-kaedah lain :
1.
Mnemonik (menyusun
semula apa yang dipelajari dalam bentuk
mudah
diingat dengan menggunakan kreativiti tersendiri).
Contohnya untuk menghafal nama-nama bandar seperti :
-
Kuala Lumpur, Bangkok, Jakarta, Manila,
Singapura.
-
Boleh diingat dengan mencipta ayat seperti
berikut :
Kalau
Basi
Jangan
Makan,
Sakit!
2.
Akronim (membuat kependekan kepada suatu
senarai maklumat yang
perlu diingati). Kependekan seperti nama jabatan
kerajaan seperti
INTAN, KEJORA dan sebagainya.
|
Rumusan
Kepintaran
semulajadi sahaja tidak mencukupi untuk
menentukan seseorang itu boleh berjaya dalam
pelajaran. Kepintaran semulajadi perlu disokong
dengan pelbagai kemahiran belajar.
Kemahiran-kemahiran belajar bukan sahaja
membantu mempertajamkan dan memperkukuhkan
kepintaran dan kebolehan semulajadi tetapi lebih
daripada itu dapat meletakkan asas belajar
dengan bersistem dan dengan itu seluruh sistem
pembelajaran akan berjalan dengan lebih lancar
dan terarah.
Apa yang penting
sekali ialah setiap pelajar yang ingin berjaya
haruslah memperlengkapkan diri mereka sebelum
menduduki peperiksaan untuk menuju ke arah itu.
Ibu bapa, teman dan rakan sejawat perlulah
mempunyai peranan yang paling istimewa dalam
menyalurkan keyakinan dan meniupkan semangat
supaya pelajar-pelajar itu terus terangsang.
Teguran, ingatan
dan tiupan semangat sedemikian sudah tentu
membantu pelajar untuk berjaya.
SELAMAT BERJAYA
|