Sunday 28 July 2013

Temasya Sukan Tahunan Sekolah

Pada hari Sabtu yang lepas , bersamaan dengan 12 Oktober 2010, sekolah saya telah mengadakan temasya sukan buat kali yang ke-8. Acara ini dilakukan pada hujung minggu. Sebelum itu, pihak sekolah telah menyiapkan persediaan yang rapi bagi memastikan semua acara dapat berjalan dengan lancar. Bagi memastikan temasya sukan tahun tersebut berjalan dengan jayanya, persiapan awal telah dilaksanakan. Antaranya ialah membuat ‘warm-up’ bagi memastikan semua peserta tidak akan mengalami sebarang kecederaan semasa acara berlangsung dan latihan perbarisan serta formasi buat kali yang terakhir. 
Seluruh kawasan padang telah dipenuhi dengan khemah-khemah tetamu serta khemah-khemah rumah sukan masing-masing yang terdiri daripada rumah syahbandar, laksamana, bendahara dan temenggung. Pada pukul 7.30 pagi, para tetamu yang dihadiri oleh ibubapa tiba. Mereka telah dipersilakan duduk di bawah khemah yang telah disediakan. Manakala para tetamu jemputan pula tiba tepat pada pukul 8 pagi. Dengan hadirnya para tetamu jemputan, semua murid diminta berkumpul di bawah khemah rumah sukan masing masing. 
Acara telah dimulakan pada pukul 8.30 pagi. Ia dimulakan dengan acara lintas hormat rumah-rumah sukan dengan pakaian yang seragam. Semua peserta formasi kelihatan cukup bersemangat membuat persembahan di depan para tetamu jemputan. Para tetamu meberikan tepukan yang gemuruh pada setiap pasukan. Kemudian, tetamu khas iaitu Penolong Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan Putrajaya telah merasmikan temasya sukan bagi kali yang ke-8. Acara sukan bermula pada pukul 9.30 pagi. Antara acarra yang telah dipertandingkan ialah acara larian berganti, larian pecut serta tarik tali. Semua murid yang mengambil bahagian telah bertanding dengan penuh bersungguh-sungguh dan semangat kesukanan yang tinggi.
Ibu bapa yang hadir turut meberi semangat kepada anak-anak mereka. Mereka menjerit nama anak mereka bagi menandakan bahawa mereka juga telah member sokongan yang penuh kepada anak mereka. Murid-murid yang lain juga turut member sokongan kepada rumah-rumah sukan masing-masing. Suasana temasya sukan tersebut cukup meriah dan amat menyeronokkan. Pada waktu rehat, tetamu dihiburkan dengan persembahan tarian dari Kelab Kebudayaan sekolah serta pencak silat. Persembahan tersebut cukup terhibur dan telah menarik perhatian para tetamu yang ada.
Setelah semua acara sudah berlangsung, kini tibalah dengan acara kemuncak bagi temasya sukan tahunan kali yang ke-8 iaitu penyampaian hadiah. Anugerah olahragawan telah disandang oleh saudara Iskandar b. Zulkarnain manakala anugerah olahragawati telah diungguli oleh Nur Alya Natasha. Majlis telah berakhir pada pukul 1.30 tengah hari. Semua para tetamu cukup berpuas hati dengan kelancaran sukan tahunan bagi kali yang ke-8. Saya berharap agar sukan tahunan ini dapat dilaksanakan pada tahun-tahun yang akan datang.