Thursday 9 August 2012

Analisis Novel Merenang Gelora Bab 10 (m/s:130-140)

Watak utama:  Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak penentang / protagonis:  Shahrul (murid tingkatan 5 / rakan subahat Meng Kong, Kumar / mat rempit)
                                             :  Meng Kong (penjual kad prabayar / telefon bimbityang dicuri daripada kedai ayahnya sendiri)
                                             :  Kumar (rakan subahat Meng Kong, Shahrul)

Watak lain:  Cikgu jailani (guru disiplin)

                :  Nadira (murid tingkatan 5 yang menjadi perhatian budak lelaki)
                :  Amir (pelanggan Meng Kong yang gagal menjelaskan hutang)

Latar tempat:  rumah teres keluarga Shahrul

                   :  kantin sekolah  (Shahrul ternampak Badri makan sambil ditemani Nadira)
                   :  padang sekolah  (Amir asyik melihat kawan bermain, Shahrul menagih hutang)
                   :  bilik guru  (Amir disoal siasat oleh Cikgu Jailani)
                   :  hadapan kelas  (Shahrul melakukan tawar-menawar tentang menyimpan rahsia dengan Amir)
                   :  tempat letak motosikal  (Sharul beriringan dengan Kumar, Meng Kong sambil berbual tentang kes Amir)

Latar masa:  sesi persekolahan waktu pagi


Ringkasan bab:



Perwatakan:  tegas  (Cikgu Jailani)

                  :  banyak helah  (Shahrul memberitahu dia berdendam kerana Badri merampas Nadira)
                  :  bercakap dusta / suka berbohong (Amir memberi maklumat palsu kepada Cikgu Jailani)
                  :  berhati-hati (Badri membiarkan Nadira mempertahankan diri daripada sindiran Shahrul di kantin)
                  :  mudah berubah hati  (Nadia mulai rapat dengan bekas "musuh"nya, Badri)

Latar masyarakat:  masyarakat murid sekolah

                          :  masyarakat yang tegas
                          :  masyarakat yang banyak helah
                          :  masyarakat yang bercakap dusta / suka berbohong
                          :  masyarakat yang berhati-hati
                          :  masyarakat yang mudah berubah hati

Nilai murni:  ketegasan, kejujuran, cakap benar, hemah tinggi, istiqamah / tetap pendirian


Persoalan:  ketegasan dalam siasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan

                  kejujuran dalam memberi maklumat / komunikasi
                  cakap benar dalam siasatan / komunikasi
                  hemah tinggi dalam pergaulan
                  istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan

Pengajaran:  kita hendaklah tegas dalam melakukan penyiasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan

                   kita hendaklah jujur dalam memberi maklumat / komunikasi
                   kita hendaklah bercakap benar dalam membantu penyiasatan / komunikasi
                   kita hendaklah berhemah tinggi dalam pergaulan
                   kita hendaklah istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan

kbkk:  batasan pergaulan murid sekolah

        :  kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi konflik